Chcete zostať duševne fit po dlhú dobu? Tak prvé čo musíte urobiť je, vyhýbať sa týmto 10 veciam

Náš mozog je vysoko komplexný a fascinujúci orgán, ktorý sa dá trénovať ako sval. Existujú však aj zvyky, ktoré znižujú našu mentálnu výkonnosť a v priebehu času z nás robia hlúpejších.

V budúcnosti by ste sa mali týmto 10 veciam vyhnúť, aby ste zostali duševne fit po dlhú dobu:

1.) Málo spánku

Nedostatok spánku vás nielen robí nepríjemným, ale aj hlúpym. Naša schopnosť sústrediť sa výrazne klesá, ak nemáme dostatok odpočinku. Ale naše pamäťové schopnosti tiež trpia. Ak sa chcete dobre vyspať v noci, nemali by ste robiť nič pred spaním. Mali by ste sa tiež vyhnúť pozeraniu televízie a prečítať si knihu alebo napísať denník.

2.) Nerobte naraz niekoľko vecí

Robiť viac vecí naraz môže byť veľmi škodlivé. Často dokonca viac ako len spať príliš málo alebo dokonca fajčiť marihuanu. Vedci z University of London to teraz zistili v štúdii. Náš duševný stav trpí, najmä keď používame elektronické médiá. Hormóny šťastia sa krátkodobo uvoľňujú pomocou multitaskingu, ale z dlhodobého hľadiska znižuje mentálny výkon. Mali by ste robiť naraz maximálne dve veci, aj keď si myslíte, že zvládnete viac vecí naraz lepšie ako ostatní ľudia.

3.) Príliš veľa soli

Soľ bývala nesmierne cenná a dokonca aj o „biele zlato“ bojovali dokonca vojny. Aj keď je to stále nevyhnutné, soľ už dnes nie je tak cenná. Preto ich často pridávame do potravín príliš veľa. To môže podporovať vysoký krvný tlak, ktorý môže obmedziť výkon mozgu. Ešte horšie je, že sa zvyšuje riziko mozgovej príhody a mozog môže utrpieť vážnejšie poškodenie. Na minimalizáciu tohto rizika by ste mali jedlo čo najmenej soliť.

4.) Naepracujte v spoločnosti

Nie, nehovoríme o priateľských a mimoriadne kompetentných zamestnancoch kaviarne, ale o práci s notebookom v kaviarňach. Prevažujúci hluk v pozadí výrazne znižuje absorpčnú kapacitu nášho mozgu. Robte dôležité úlohy, ako je písanie domácich úloh, preto vždy v tichom prostredí.

5.) Nebojte sa

Strach má veľmi silný vplyv na naše telo. Príležitostné vzrušenie, ako je napríklad strach z pódia, stimuluje naše telo, čo vedie k adrenalínovej horúčke, a tým spôsobuje krátke zvýšenie mozgového výkonu. Trvalý strach však robí opak. Náš mozog už nefunguje správne, ťažko uvažujeme racionálne a náš výkon je prísne obmedzený. Ak je to možné, mali by ste sa vyhnúť dlhodobým obavám a strachom, a to aj preto, že môžu obmedziť vašu celkovú kvalitu života.

6.) Príliš veľa nejedzte

je všeobecne škodlivé pre naše telo. Spôsobuje obezitu, uprednostňuje choroby, ako je cukrovka a zvyšuje riziko mozgovej príhody. Ovplyvňuje to však aj naše mentálne správanie. Štúdia vo Francúzsku trvajúca niekoľko rokov  ukázala, že ľudia s nadváhou sa v testoch vedomostí výrazne zhoršili ako kolegovia s normálnou hmotnosťou. Takže sa radšej vyhnite vyhľadávaniu nasledujúceho obeda a robte si extra kolo na bežiacom páse, ak chcete zostať inteligentní.

7.) Svetlo

Nedostatok svetla má negatívny vplyv na organizmus. Ak trávime priveľa času v miestnostiach, ktoré sú príliš tmavé alebo zle osvetlené, zhorší sa naša pamäť a pamäť sa rýchlo zníži. Preto by vaše pracovisko malo byť vždy primerane osvetlené, aby bola vaša hlava fit a produktívna.

8.) Netrávte príliš veľa času sám

Samota je na chvíľu veľmi oslobodzujúca, ale osamelosť môže v dlhodobom horizonte viesť k depresii a stresu. Ľudia sú spoločenskí a všetci potrebujú priateľov. Štúdie ukázali, že priatelia nás nielen radujú, ale tiež zvyšujú mozgovú aktivitu. Kvalita priateľstva je však veľmi dôležitá. Lepšie je, aby ste po vašej strane mali naozaj dobrých priateľov, ako veľký počet nesprávnych.

9.) Nepozerajte príliš veľa televízie

Mnohým sa to určite nebude páčiť, ale niekoľko štúdií ukázalo, že televízia poškodzuje našu schopnosť spracovať a klasifikovať dojmy z prostredia. Z dlhodobého hľadiska je to pre nás hlúpe, pretože znižuje našu schopnosť interpretácie a reakcie. Okrem toho sme si zvykli pozerať príliš veľa televízie a pýtali sa veci a nezávisle ich vysvetľovali. To však neznamená, že už nikdy nebudete môcť sledovať televíziu. Mali by ste ju dávkovať len zľahka a vytvoriť rovnováhu prostredníctvom športu alebo živého spoločenského života. Vášmu maratónu ďalšej série teda nič nebráni.

10.) Nepočúvajte hlasno rádio

Vedci zistili, že strata sluchu ovplyvňuje našu kognitívnu výkonnosť: u ľudí so slabým sluchom je obmedzená. Vypočutie preto priamo súvisí s naším mozgovým výkonom. Zvyšujúci sa objem vo veľkých mestách a príliš hlasná hudba majú tiež nepriaznivý vplyv na náš sluch. Na nasledujúcom koncerte by ste preto nemali hudbu príliš nahlas nosiť a používať chrániče sluchu, aby ste ochránili sluch a tým aj svoj mozog.

Náš mozog je prirodzene lenivý a jeho výkon sa ešte viac znižuje toľkými návykmi a stimulmi.

Ak chcete ďalej zvýšiť svoju mozgovú silu, mali by ste vždy čeliť novým výzvam a opustiť svoju zónu pohodlia. Naučte sa nový jazyk, spustite maratón alebo sa naučte hrať na nástroje. Takže zostanete fit a optimálne využívate svoj mozog.

ZDROJ:gutfuerdich.net

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>