9 vecí, ktoré musíte urobiť ešte dnes, aby ste zastavili Alzheimera či demenciu skôr, než začnú

Bojíte sa chorôb, ktoré prichádzajú v starobe? Starecká demecia je jedna z nich, prejavujúca sa stratou pamäte a ďalšími kognitívnymi problémami, ktoré pacientovi znemožňujú jeho každodenný život.

Vyskytuje sa v rôznych formách, napríklad ako vaskulárna demencia, Parkinsonvá či Huntingtová choroba.

Avšak najčastejšou formou, ktorá predstavuje 60 až 80% všetkých prípadov, je práve Alzheimerová choroba.

Skoré príznaky demencie

Ak nedokážeme odstrániť príčinu demencie, stáva sa z nej progresívne ochorenie.

Jej najčastejšími skorými príznakmi bývajú:

  • apatia
  • depresia
  • problémy zapamätať si súčasné udalosti
  • nesúvislé vyjadrovanie
  • ťažkosti viesť zmysluplné konverzácie
  • zabúdanie mien známych ľudí

Rizikové faktory demencie

Okrem zvyšujúceho sa veku, na demenciu výrazné vplývajú aj tieto rizikové faktory:

  • úrazy hlavy
  • zlá činnosť štítnej žľazy
  • nízka fyzická aktivita
  • zlé stravovanie a nedostatok viacerých vitamínov
  • užívanie niektorých liekov
  • srdcovocievne ochorenia, ako sú vysoký cholesterol, vysoký krvný tlak alebo cukrovka
  • konzumácia alkoholu
  • fajčenie

Ako zabrániť vzniku Alzheimera a stareckej demencie

Ak nechcete neskôr v živote ochorieť na uvedené ochorenia, potrebné kroky nesmiete odkladať na neskôr, kedy už bude neskoro. Musíte ich začať robiť teraz.

Tu je 9 opatrení, ktoré je potrebné vykonať:

1. Prestaňte fajčiť

Fajčenie spôsobuje na tele veľké škody, vrátane poškodení mozgu. Podľa viacerých štúdií majú fajčiari až o 45% vyššie riziko rozvoja Alzheimera než nefajčiari.

Preto vám silno odporúčame pokúsiť sa tohto zlozvyku zbaviť.

2. Začnite byť viac fyzicky aktívni

Na posilnenie obehového systému je potrebné podporiť prietok krvi a srdečný tep.N

Pravidelné cvičenie dokáźe predísť viacerým chronickým ochoreniam. Odporúča sa cvičiť aspoň 30 minút denne.

3. Užívajte vitamíny skupiny B

Vitamíny skupiny B znižujú hladinu homocysteínu v krvi, ktorý poškodzuje cievy a artérie. Jeho vyská hladina hrozí vznikom infarktu, mŕtvice a ďalších srdcovocievnych ochorení.

Aby ste predišli vekom podmienenému úpadku organizmu, užívajte vitamíny skupiny B vo forme doplnkov stravy.

4. Zabezpečujte telu dostatok vitamínu D

Výskumníci našli spojitosť medzi nízkou hladinou vitamínu D a kognitívnym úpadkom, ktorý vedie k prejavom demencie.

Vitamín D si zabezpečte buď dostatočným pobytom na priamom slnku (aspoň 30 minút denne), alebo v zimných mesiacoch jeho dopĺňaním.

5. Viac zaťažujte svoj mozog

Vedci tiež zistili, že nástup demencie sa u bilingválnych (dvojjazyčných) ľudí posúva až o 5 rokov oproti ľudom, ktorí hovoria iba jedným jazykom.

Zaťažovaním mozog získava významné prínosy. Ďalšími možnosťami je napríklad riešenie krížoviek, ktoré demenciu oddiali v priemere o 2,5 roka.

6. Vyvarujte sa zraneniam hlavy

Ak jazdíte na bicykli, vždy majte na hlave helmu. Hlavu si chráňte aj pri všetkých ostatných športoch dostupnými prostriedkami.

Poranenia mozgu prispievajú k skoršiemu nástupu jeho kognitívneho útlmu.

7. Obmedzte konzumáciu alkoholu

Kým mierne požívanie alkoholu má pozitívny vplyv na srdcovocievny systém, jeho nadmerná konzumácia už telu výrazne škodí a to hlavne mozgu.

Limitom je jeden štandardný alkoholický nápoj denne (1 pivo alebo 2 deci vína alebo 0,5 dcl tvrdého alkoholu).

8. Kontrolujte svoj zdravotný stav pravidelne

Vždy by ste mali vedieť o aktuálnom stave a tiež pravidelne kontrolovať váš krvný tlak, váhu, index telesnej hmotnosti (BMI) a úroveň cholesterolu v krvi.

Hlavnými faktormi predikcie demencie sú zdravie obehového systému a váš metabolizmus.

Ak chcete mať zdravú myseľ, musíte mať jednoducho aj zdravé telo.

9. Udržujte vzťahy a učte sa

Ďalším významným faktorom predchádzania vzniku demencie je udržiavanie zdravých sociálnych väzieb a vzťahov.

Môžete sa napríklad poprechádzať s priateľom v prírode, prípadne sa aspoň častejšie rozprávať s vašimi priateľmi a rodinou, aby ste predišli problémom s útlmom mozgovej činnosti.

Viacerí lekári tiež odporúčajú učenie sa nových vecí v každom veku. Na váš mozog to totiž pôsobí priam blahodárne.

ZDROJ:dompelenpomyslow.pl

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>